Tulpengoud

Nederlanders weten niets van tulpen. Zonder schroom vertellen ze dat ze de Keukenhof, de prachtige jaarlijkse tentoonstelling waar honderdduizenden buitenlanders speciaal voor komen, nog nooit hebben bezocht. In Nederland heeft de tulp een stoffig en goedkoop imago. Buiten onze landsgrenzen is zij om haar uitstraling vermaard. De allermooiste Hollandse tulpen verdwijnen daarom naar verre streken. Toch zijn tulpen en Nederlanders tot elkaar veroordeeld. Al meer dan vierhonderd jaar worden ze hier gekweekt, in dit zeeklimaat gedijen de bollen het best. Duizenden nieuwe tulpen zijn inmiddels ontstaan. Op vele plaatsen in de wereld worden tegenwoordig tulpen gekweekt, maar vrijwel altijd is er Nederlandse expertise nodig om tot een succesvol resultaat te komen.

Het boek Tulpengoud verhaalt over twee Noord-Hollandse families die tulpen kweken en veredelen. Het leven van deze gezinnen raakt in een stroomversnelling wanneer de prijzen van nieuwe tulpensoorten plotseling enorm stijgen.
De broers Arie en Jack Vriend hebben de kwekerij, die ze twaalf jaar geleden van hun vader overnamen, succesvol uitgebreid. Er is sinds kort een bloeiende handel in nieuwe soorten bijgekomen. Tulpen die worden gemaakt door veredelaars als Jan Ligthart en Ger Koomen. Samen met zijn vrouw José en hun zes kinderen werkt Jan Ligthart aan een betere toekomst. Nog niet zo lang geleden waren ze bijna failliet, nu breken betere tijden aan. Hun tulpen blijken opeens zeer gewild. De prijzen van de nieuwe soorten blijven stijgen, er wordt zelfs gesproken over windhandel. Beleggers en kwekers nemen, aangestoken door de tulpenkoorts, grote financiële risico’s. De vergelijking met de Tulpomanie van 1637 is snel gemaakt.

De bijbehorende tentoonstelling en film was tegelijkertijd te zien in het Frans Hals Museum in Haarlem, de Culturele Ambassade van het Lloydhotel in Amsterdam en Keukenhof. Daarna ging het op reis langs kleine musea en boekhandels in Nederland. Het boek en de eerdere documentaire bleken de eerste en enige over het onderwerp te zijn die niet via commercie tot stand gekomen waren. Het was een inspiratiebron voor het scenario van de speelfilm ‘Shocking Blue’ van Marc de Cloe.

Omslag voor pdfposter.indd

Geen reactie's

Geef een reactie