Wie voedt de baby? Nutricia!

Het is een angst van iedere ouder: een slecht etend kind. Meestal een probleem dat niet vandaag of gisteren is ontstaan. Als eten niet gaat, staat Nestlé of Nutricia of een ander merk te springen om hulp te bieden. Deskundige probleemoplossers die desnoods 24 uur per dag paraat staan – op hun website. Waar komen zij vandaan?

Henri Nestlé was een Zwitserse scheikundige die in 1814 op basis van koemelk, graan en suiker een alternatief ontwikkelde voor moeders die geen borstvoeding konden geven. Zijn Farine Lactée Henri Nestlé was een doorbraak in het terugdringen van de zuigelingensterfte. Binnen een jaar was deze voorloper van de huidige babyvoeding in een groot deel van Europa te krijgen. Het begin van een papimperium. Een van de laatste innovaties: het Pyjamapapje. Volgens de site: ‘Hiermee hebben kindjes al meer dan 20 miljoen keer lekker doorgeslapen en hun ouders ook.’ Een kind dat niet wil slapen, is voor ouders misschien nog wel fnuikender dan een kind dat niet wil eten.  Daarnaast heeft Nestlé ook flesvoeding bedacht (let op de woordspeling): Nestlé Groeie Start opvolgmelk en groeimelk, die bevat L-comfortis, en dat is volgens de fabrikant ‘extra lief voor baby’s buikje.’

Ook Nutricia roert zich, toen en nu. Zij adverteerden met de slogan: als jij je kind niet kunt voeden, dan doen wij het wel. Aan de voet van dat bedrijf stond de Duitse hoogleraar Alexander Backhaus, die zich rond 1894 had toegelegd op de productie van bacterievrije babyvoeding. Destijds stierven veel zuigelingen aan voedingsstoornissen. Een professor die voedingsadvies geeft, die kun je vertrouwen. Backhaus had dan ook bedongen dat zijn naam en handtekening op de verpakking stonden. Aan de introductie van het merk Nutricia ging een intensieve reclamecampagne vooraf.

Reclame maken voor baby- en peutervoeding is tegenwoordig aan banden gelegd, de overheid pleit ervoor dat moeders zo lang mogelijk borstvoeding geven. Daar heeft Nutricia wat op gevonden, zoals deze actie die in mei 2013 van start ging. Op alle locaties van de grote kinderopvangorganisatie Koningskinderen werd de Eet Compleet Test uitgevoerd: een onafhankelijk onderzoek naar de eetgewoonten van dreumesen en peuters onder leiding van een diëtist. In totaal deden ruim 2.000 kinderen mee. Op de site staat: ‘De kinderen werden door Nutricia – de initiatiefnemer van de Eet Compleet Test- verrast met een lekkere en verantwoorde traktatie en een gezellig fotomoment.’  Het bedrijf innoveert nog steeds: onlangs brachten zij Groeimelk op de markt.

Een slecht eten kind is één ding, een kind dat ziek wordt van eten is nog erger. In dat gat zijn fabrikanten ook gesprongen, zoals in het filmpje uit de jaren zestig te zien is. Alle vitaminen en bouwstoffen zijn bewaard gebleven, geen halflege potjes meer in de ijskast en kijk baby eens lekker eten.

87e792d24b6397932344f502ad8819877f392e2f

Geen reactie's

Geef een reactie