Hoe maak je Mars?

Een Mars. Neem er één en je hebt al een ontbijt binnen. In 2012 maakte de chocoladerepengigant bekend de calorische waarde van zijn versnaperingen te verlagen: alle repen die nu nog 267 of meer calorieën bevatten, gaan er maximaal 250 krijgen. Volgens een woordvoerster van de chocoladegigant is er trouwens niet veel mis met een Mars – mits je zorgvuldig je chocolademoment kiest. Een kind moet daarin begeleiding krijgen.

Mars is het grootste familiebedrijf ter wereld (en niet alleen van chocoladeproducten, maar ook van diervoeding). Het begon allemaal met Frank C. Mars (1882-1934) die het reepjesmaken van zijn moeder afkeek. Onder de leiding van zoon Forrest groeide het bedrijf uit.

A Mars a day helps you work, rest and play, was in de jaren zestig de slogan. Miljoenen repen zijn inmiddels verkocht, de markt breidde uit – tot China toe. Desondanks maakt de familie maakt zich zorgen over de toestand in de wereld. Jaarlijks nodigen zij alle directeuren uit om te komen praten en van gedachten te wisselen over de toekomst. Willen hun kleinkinderen straks nog wel in de zaak werken? Zijn ze nog wel trots op wat de familie al die jaren heeft geproduceerd? Hoe kan het toenemende overgewicht van kinderen worden bestreden?

Wat de meeste bedrijven van dit formaat dan doen, is iets nieuws oprichten waarmee ze goed doen. Ze treden op als sponsor bij sportactiviteiten. Ze formuleren hun integriteitspricipes. Ze introduceren de Mars Marketing Code en stoppen met het reclamemaken gericht op kinderen jonger dan 12. Zo heeft Mars een project opgezet bij de bron: opdat cacaoboeren in Ghana het óók goed hebben en duurzaam telen. In Veghel hebben zij mede het JOGG-(Jongeren op Gezond Gewicht) convenant ondertekend als onderdeel van de door de overheid gestimuleerde publiek private samenwerking.  Over het toenemende kinderovergewicht zeggen ze: ‘Mars is zich bewust van de problematiek rondom obesitas en de gevolgen daarvan voor de volksgezondheid. Als marktleider vinden wij het belangrijk daar een rol in te vervullen middels acties, voorlichting, gevarieerd aanbod en verbetering van het assortiment. Zodat consumenten bewuste en weloverwogen keuzes kunnen maken om tot een gebalanceerde levensstijl te komen.’ Doen zij daarmee voldoende?

MarsBar1

2 Reactie's
  • Astrid
    Geplaatst op 08:51h, 01 december Beantwoorden

    Het probleem is dat automaten geplaatst mogen worden op scholen, in bedrijven en perrons. En winkels constant aan zoet mogen blijven herinneren in de rij bij de kassa. Dat zou wat mij betreft verboden moeten worden. Je kunt van een bedrijf dat moet overleven en werkgelegenheid biedt niet verwachten zichzelf op te heffen. Maar zoals sigaretten meestal zijn weggehaald bij kassa’s en dat soort plekken, zou dat met dit soort snoepgoed ook moeten gebeuren.

    • marielouise
      Geplaatst op 09:11h, 01 december Beantwoorden

      Zou inderdaad mooi zijn, maar wetgeving op dat gebied is lastig te realiseren.

Geef een reactie