19 jul Met kindermarketing op dieet
Het is een miljoenenconcern, rijk geworden met animaties. Disney staat voor Mickey, Goofy, Donald, pretparken en merchandise die nog meer oplevert. Kijk in een gemiddelde supermarkt in het koekschap en geheid dat je Disney Planes en Cars tegenkomt voor de jongens en Princess biscuits voor de meisjes. In 2012 besloot het bedrijf de kindermarketingregels aan te scherpen. Afgesproken werd dat ze de junkfood- en frisdrankreclames aan banden zouden leggen. Ook was er in de parken een interactieve tentoonstelling te zien ter bevordering van afvallen: de Habit Heroes. Zo was er een ventje dat Will Power heette en die andere was zijn magere vriend Callie Stenics. De algemene kritiek was dat dikke kinderen eigenlijk als losers werden beschouwd die zich niet kunnen beheersen. Daarmee schopten ze tegen het zere been, want niet alleen dikke kinderen hebben slechte gewoonten.
In 1951 werd al de eerste stap gezet om overconsumptie tegen te gaan met het filmpje Tomorrow We Diet. Goofy is te dik, maar heeft dat niet in de gaten. Hij zakt door een stoel, scheurt zijn broek en wil nog steeds niet inzien dat de reden zijn overgewicht is. Hij moet beter eten, maar hoe, als er zo’n overdaad is?
Consumeren is in de Verenigde Staten een verworvenheid, vooral als je dat doet zonder er doodziek van te worden. Als je wel het geld hebt, maar in staat bent om weerstand te bieden aan het junkfoodparadijs dat een gemiddeld Disneypark is. Dat heeft niets met wilskracht te maken, maar met trek of geen trek.
Geen reactie's